A&DO Labrassa Tampereen paikallista suunnittelua

Tampereen arkkitehtuuri- ja muotoiluviikko TAD Week 2020 -tapahtuman aikana A&DO:n oppimisen pisteellä tamperelaisia pyydettiin vinkkaamaan kiinnostavia paikallisia muotoilu- ja arkkitehtuuri-ilmiöitä. Ideoiden keruuta jatkettiin myös yleisöäänestyksellä sosiaalisessa mediassa.

Näiden vastauksien perusteella Tampereen paikallissuunnittelun esittelyyn valikoituivat LAURIJARVINENSTUDIO:n valmistama W Vest – Villaliivi (2020), IDIS Designin muotoilema Tampereen Ratikka (2020), tamperelaisen peliyhtiö Colossal Orderin City: Skylines -kaupunginrakennuspeliin rakentunut Tampere sekä arkkitehti Wivi Lönnin kilpailuehdotus Tampereen paloasemaa varten (1906). Esimerkkien avulla sukelletaan muotisuunnittelijan, teollisen muotoilijan, arkkitehdin ja pelisuunnittelijan maailmaan.

 

No 1
W VEST – Villaliivi  

2020  
Suunnittelu: Lauri Järvinen  
Valmistaja: LAURIJARVINENSTUDIO  

Kuva: Katri Kallio. Kuvassa liivin suunnittelija Lauri Järvinen.

”Suunnittelutyöni tapahtuu todella ”kädestä pitäen”. Minulle materiaali kertoo enemmän kuin ajatus siitä, mitä olen tekemässä. Materiaali on usein kädessäni siihen asti, kunnes lopullinen tuote on mielessäni.

Suunnittelussa minulle tärkeintä ovat ehdottomasti muodot ja mielikuva tuotteesta. Annan ajatuksen virrata ja muotojen, pintojen sekä erilaisten tunteiden nousta alitajuntaani. Siitä ammennan lopullisen tuotteen tai muotoilun.

Tärkeintä suunnittelijan työssä minulle on luoda omaa kuvastoa, mielipidettä ja mielenmaisemaa. En voisi kuvitella suunnittelevani tuotetta, jolla ei ole tarkoitusta, tarinaa eikä tulevaisuutta. Tahdon omalla työlläni koskettaa kuluttajaa, saada hänet tuntemaan ja pohtimaan.

On sanottu, että maailmassa on jo tarpeeksi tuotteita ja vaatteita. Maailmassa ei kuitenkaan ole vielä tarpeeksi harkittuja, hyvin suunniteltuja tuotteita ja vaatteita.”

– Muotisuunnittelija Lauri Järvinen  

Kuva: Mikko Vares. W VEST – Villaliivi , 2020 , Suunnittelu: Lauri Järvinen , Valmistaja: LAURIJARVINENSTUDIO .

Tutustu yritykseen LAURIJARVINENSTUDIO

 

No 2
TAMPEREEN RAITIOVAUNU 

Valmistumisvuosi: 2020 
Suunnittelu: IDIS Design Oy 
Valmistaja: Škoda Transtech Oy  

Kuva: Tampereen Raitiotie Oy. Tampereen Ratikka, havainnekuva.

”Suurin osa töistäni keskittyy kulkuvälineiden muotoiluun. Olen suunnitellut ajoneuvoja, moottoriveneitä ja suuria kohteita, kuten raitiovaunun. Mukaan mahtuu myös ajoneuvojen lisälaitteita sekä muita tuotteita. Esimerkiksi Tampereen tulevat raitiovaunujen pysäkit ovat minun muotoilemiani. Työni on hyvin monipuolista, siihen sisältyy monenlaisia suunnittelun vaiheita. Työn alun luonnoksista lopun tarkkaan 3d-mallintamiseen.

Raitiovaunun suunnittelu etenee paljolti lähtökohtien ehdoilla. Välillä vaunu rakennetaan pääosin valmiista osista. Niitä sitten muokataan kaupungin ja tilaajan toiveiden mukaan. Harvoin on mahdollisuutta päästä vaikuttamaan muotoiluun niin kokonaisvaltaisesti kuin Tampereella. Hankkeen aikana raitiovaunusta rakennettiin oikean kokoinen malli. Sitä testattiin erilaisten käyttäjäryhmien kanssa. Saimme näin paljon arvokasta tietoa, ja joitakin merkittäviä muutoksia tehtiin annetun palautteen perusteella.”

– Teollinen muotoilija Jussi Hurskainen

Tutustu IDIS Designin esittelyyn Tampereen Ratikasta

 

No 3
KILPAILUEHDOTUS TAMPEREEN PALOASEMAA VARTEN

Kilpailu vuonna 1906
Tampereen keskuspaloasema valmistui vuonna 1908
Suunnittelu:  Wivi  Lönn 

Tampereen Wivi Lönnin suunnitteleman paloaseman piirustussuunnitelma.

Kuva: Arkkitehtuurimuseo. Wivi Lönn, kilpailuehdotus Tampereen paloasemaa varten, 1906.

”Ja se on varma se, että jos on huono plaani (suunnitelma), niin ei siihen fasadiakaan (julkisivuakaan) saa. Ja kyllä sen, joka tekee plaania, sen täytyy koko ajan ajatella fasadia myös.

Vikanani pidetään itsepäisyyttä, mutta sitä tarvitaan tässä ammatissa. Aina sekään ei riitä, tarvitaan myös tomeruutta. Ajan henki on tajuttava, sormi on pidettävä ajan valtimolla taukoamatta. Sehän on juuri arkkitehdin työtä ja hänen elämäänsä.

Minä luulen, että tässä arkkitehdin ammatissa on kyllä mielikuvitus hyvin tärkeä.”

-Arkkitehti Wivi Lönn

Kuva: Arkkitehtuurimuseo. Kuvassa Tampereen paloaseman suunnitellut Wivi Lönn.

 

No 4
CITIES: SKYLINES 

Digitaalinen julkaisu / Videopeli / Ohjelmakoodi / Ohjelmisto
2015-
Suunnittelu ja valmistus: Colossal Order, pelinkehitystiimi
Julkaisija: Paradox Interactive 

Kuvakaappaus pelistä Cities: Skylines. Peliyhteisön jäsen Ilari Reuhkala on rakentanut oman tulkintansa Tampereen kaupungista.

Cities: Skylines on tamperelaisen Colossal Orderin kehittämä ja ruotsalaisen Paradox Interactiven julkaisema uudenlainen kaupunginrakennuspeli. Tavoitteen on ollut luoda peli yhdessä pelaajien kanssa. Pelaajien toiveita on kuunneltu, heille on annettu työkalut ja vapaus rakentaa oma unelmiensa kaupunki. Peli tarjoaa pelaajille monenlaisia mahdollisuuksia, voi jopa rakentaa ”oman Tampereen”.

Cities: Skylines on hyvin innokas yhteisö, johon kuuluu 16 miljoonaa pelaajaa eri puolilta maailmaa. He ovat tehneet peliin yli 240 000 modia (luku vuodelta 2021). Modit ovat pelaajien tekemiä muokkauksia kuten rakennuksia, ajoneuvoja, karttoja ja pelimekaniikkaa muokkaavaa koodia.

”Cities: Skylinesin pelaamista voi verrata, vaikka rautatien pienoismallin rakentamiseen. Digitaalisessa maailmassa on kuitenkin paljon vähemmän fyysisiä, esimerkiksi painovoiman asettamia rajoituksia. Muihin taiteen muotoihin verrattuna digitaalisissa peleissä on paljon enemmän vuorovaikutusta. Pelaaja ei vain kuluta peliviihdettä vaan luo sitä koko ajan itsekin. Se on pelaajalle hyvin innostava ja luova tapa toteuttaa itseään.”

– Cities: Skylines -peliin oman Tampereen rakentanut peliyhteisön jäsen Ilari Reuhkala

Tutustu yritykseen Colossal Order