Kuva: Anni Koponen

Seminaarin puhujat

Kaikille avoin, valtakunnallinen seminaari arkkitehtuuri- ja muotoiluoppimisen ajankohtaisista teemoista 1.11.2024. Alan huippuasiantuntijoita puhumassa, opettajia ja pedagogeja paneelikeskustelussa ja inspiroivaa oheisohjelmaa Alvar Aallon arkkitehtuurin ja muotoilun ytimessä. Tule mukaan!

Palaa tästä tapahtumasivulle

Madelene Beckman

Educational Curator, Ruotsin arkkitehtuuri- ja designkeskus ArkDes
How everything is connected?
ArkDes brings Politics for Designed Environment to schools
Osio 1 Teoriaa ja käytäntöä klo 11.25–11.55

Madeléne Beckman on oppimisen kuraattori Tukholmassa sijaitsevassa Ruotsin arkkitehtuuri- ja designkeskuksessa, ArkDesissä. Hän on työskennellyt museopedagogiikan parissa lähes kolmekymmentä vuotta, joista yli kaksikymmentä ArkDesissä. Vuosien varrella hän on suunnitellut ja ohjannut lukuisia työpajoja ja oppimisohjelmia lapsille ja kouluille sekä tehnyt erilaisia yhteistyöhankkeita koulujen kanssa.

Esityksessään Madeléne kertoo, miten Ruotsin arkkitehtuuri- ja muotoilupoliittinen ohjelma on otettu osaksi kahta oppimisohjelmaa ArkDesissä. Ohjelmien tavoitteena on antaa lapsille ja nuorille tietoa ja välineitä, joiden avulla he voivat vaikuttaa yhteisen ympäristön kehittämiseen. Ohjaajat pyrkivät kohtaamaan osallistuja tasavertaisina. Työskentelyn tavoitteena on antaa oppilaille iloinen oppimiskokemus, jossa arkkitehtuurin ja muotoilun luova prosessi nousee yhteisen työskentelyn keskiöön. Seminaarissa Madeléne kutsuu yleisön matkalle, jonka varrella kohdataan peikkoja, autottomia katuja sekä luovia prosesseja. Kuulijat saavat myös pienen maistiaisen ArkDesin uudistuvasta kävijäkokemuksesta.

Pauline von Bonsdorff

Taidekasvatuksen professori, Jyväskylän yliopisto
Kauneus ja aika
Osio 1 Teoriaa ja käytäntöä klo 11.55–12.25

Pauline von Bonsdorff on Jyväskylän yliopiston taidekasvatuksen professori. Hän on julkaissut laajasti ympäristöestetiikan ja arkkitehtuurin teorian aloilta, tutkinut mm. nykytaiteen eksistentiaalisia arvoja ja laajentanut estetiikkaa kohti ja lapsuuden esteettistä kommunikaatiota ja toimijuutta. Tällä hetkellä hän johtaa Koneen Säätiön rahoittamaa tutkimushanketta Esteettiset käytännöt minän ja maailman muokkautumisessa (2022–25). 

Esitelmässään Pauline lähestyy yhteisen elinympäristömme kauneutta ajan, toiminnan ja tapahtumien kautta. Ympäristön kauneus on muiden kanssa jaettua ja yhdessä tuotettua, olivatpa muut toimijat ihmisiä tai muita elollisia, pilviä tai autoja. Samalla se on henkilökohtaista. Pauline pohtii kolmen käsitteen avulla, miten me voimme muuntaa ympäristöjen esteettisiä laatuja ja merkityksiä toiminnalla, ja miten jotkut ympäristöt ovat vastaanottavaisempia näille muutoksille kuin toiset. Käsitteet ovat rytmi, tavat & improvisaatio, sekä tunnelma.

Mari Suokas-Laaksonen

Rehtori, Arabian peruskoulu, Helsinki
Muotoiluajattelu on tulevaisuustaito
OSIO 2 Oppimisen tilat ja tavat klo 13.4514.05

Mari Suokas-Laaksonen on työskennellyt Arabian peruskoulun rehtorina vuodesta 2010. Arabian peruskoulu on helsinkiläinen yhtenäinen peruskoulu, jossa opiskelee noin 900 oppilasta.

Koulussa on painotettu muotoiluoppimista vuodesta 2016. Arabian peruskoulussa muotoillaan yhdessä muotoilupainotteista peruskoulua. Muotoiluoppimista hyödynnetään monissa oppiaineissa. Kuvataide- ja käsityönopetuksen lisäksi luovaa ongelmanratkaisua hyödynnetään niin uusien liikuntaleikkien muotoilussa, välituntien riitatilanteiden ratkomisessa kuin biologiantunneilla ympäristökriisien ratkaisujen miettimisessä. Muotoiluoppiminen on koko koulun yhteinen ongelmanratkaisun työväline. Koulun oma ARMU-muotoiluprosessi on myös vapaasti saatavilla verkossa.

Koulun tehtävä on opettaa tulevaisuustaitoja. Muotoiluoppiminen on luovaa ongelmanratkaisua, jossa oppilaat oppivat tarkastelemaan pulmia ja ratkaisemaan niitä yhdessä. Mille alalle oppilaat aikuisina päätyvätkään, muotoiluajattelun ansiosta heillä on repussaan lähestymistapa vaikeisiin tilanteisiin. Muotoiluajattelu on toivon pedagogiikkaa: ajattelutapa, joka antaa toivoa, että asioihin voi vaikuttaa ja ongelmat voidaan ratkaista yhdessä.

Arabian peruskoululle myönnettiin Helsinki Design Award vuonna 2023. Helsingin kaupungin ja Helsinki Design Weekin myöntämä palkinto on arvostettu tunnustus pitkäjänteiselle työlle.

Teemu Leinonen

Vararehtori, Taideyliopisto – apulaisprofessori Aalto-yliopisto, Helsinki
OSIO 2 Oppimisen tilat ja tavat klo 14.0514.25

Tohtori Teemu Leinonen on Taideyliopiston vararehtori (tutkimus) sekä Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun uuden median suunnittelun ja oppimisen apulaisprofessori.

Teemulla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus verkko-oppimisen tutkimuksesta ja kehittämisestä. Vararehtorina hän johtaa Taideyliopiston tutkimuksen ja tohtorikoulutuksen kehittämistä sekä edistää alan kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä eri toimijoiden välillä.

Teemu tekee tutkimusta, suunnittelee ja julkaisee erilaisissa foorumeissa. Hänen uusin kirjansa Hyvän oppimisen tilat (2022) tarkastelee, miten olemassa olevia ympäristöjä voidaan hyödyntää paremmin ja monipuolisemmin, ja miten ympäristöt, oppiminen ja hyvinvointi ovat toisiinsa yhteydessä. Teemu tunnetaan myös aktiivisena avoimen lähdekoodin ja vapaan ohjelmiston puolestapuhujana opetuksessa sekä avoimen tiedon ja opetuksen edistäjänä.

Matti Jänkälä

Arkkitehti, projektityöntekijä, Arkkitehtuurimuseo x Designmuseo, Helsinki Arkkitehtuuria laatikon ulkopuolella – Yhteisölähtöinen museotyö museon seinien ulkopuolella
OSIO 2 Oppimisen tilat ja tavat klo 14.2514.45

Matti Jänkälä toimii projektityöntekijänä Arkkitehtuuria laatikon ulkopuolella -hankkeessa Arkkitehtuurimuseossa ja Designmuseossa. Jänkälä on arkkitehti ja erityisen kiinnostunut yhteisölähtöisestä työskentelystä, ja siitä miten yhteisöt muovaavat ympäristöjään ilman arkkitehteja. Jänkälä on yksi arkkitehtuuripraktiikka Vokalin sekä nuorten arkkitehtien You Tell Me -kollektiivin perustajista. Arkkitehtuurimuseossa ja Designmuseossa hän pyrkii kehittämään käytäntöjä aidon osallisuuden mahdollistavaan museotyöhön.

Kaveriporukka, naapurit, aktivistit, kommuuni, koripallojoukkue… Mitä voisimme tehdä yhdessä?

Arkkitehtuuria laatikon ulkopuolella -hanke vie Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon museoiden seinien ulkopuolelle. Hankkeen tavoitteena on tutustua paikallisyhteisöihin pääkaupunkiseudulla ja oppia, miten museot voisivat tukea paikallista toimintaa.

Museot työskentelevät avoimen haun kautta valitun paikallisen työryhmän kanssa vuoden 2024 ajan. Työryhmän kanssa museot kutsuvat kaupunkilaiset oppimaan suunnittelijan taitoja sekä vaikuttamaan omaan lähiympäristöönsä. Hanketta rahoittaa Museovirasto ja sen kautta kehitetään työkaluja aidon osallisuuden ja yhteisölähtöisen työskentelyn mahdollistaviin käytäntöihin tulevassa Arkkitehtuuri- ja Designmuseossa.

Jaana Räsänen

Arkkitehti, rehtori, Lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkki, Helsinki
30 vuotta arkkitehtuurin ja muotoilun poluilla
Osio 3 Samassa tilassa – Merkityksellisyyttä ja vaikuttavuutta klo 15.1015.30

 

Arkkitehti Jaana Räsänen on yksi suomalaisen arkkitehtuurikasvatuksen uranuurtajista, joka on toiminut alalla niin kasvattajana, kouluttajana, kehittäjänä kuin asiantuntijana vuodesta 1996. Häntä on aina motivoinut halu opastaa lapsia ja nuoria sekä heidän kanssaan toimivia aikuisia oivaltamaan viihtyisän ympäristön ja hyvän arkkitehtuurin merkitys ihmiselle. Juuri 30 täyttäneen Lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkin rehtorina, hän on ylpeä voidessaan jatkaa työtään maailmanlaajuisestikin ainutlaatuisen taiteen perusopetuksen puitteissa.

Vuosien varrella arkkitehtuurikasvatuksen ja muotoiluoppimisen polut ovat ristenneet monta kertaa ja nivoutuneet tiiviisti toisiinsa. Puheenvuorossaan, johdantona paneelikeskustelulle, Jaana nostaa esiin kokemuksia, näkökulmia ja näkemyksiä vuosien varrelta.